Nieuws

Burn-out, depressie en ziekteverzuim: terugkeer naar werk blijkt zware klap voor moeders

Chronisch moe, emotioneel uitgeput of zelfs met een burn-out thuis komen te zitten: voor veel vrouwen blijkt terugkeren naar werk na een bevalling een stuk zwaarder dan vaak wordt gedacht. 

Uit nieuw onderzoek van de vakbond CNV onder duizend werkende moeders blijkt dat de combinatie van herstel, slaapgebrek en werkdruk voor grote problemen zorgt.

Helft van de vrouwen chronisch moe

Maar liefst de helft van de vrouwen die na hun bevalling weer aan het werk gaat, zegt in het eerste jaar chronisch moe te zijn. Daarnaast krijgt 10 procent te maken met een burn-out en kampt 12 procent met een depressie. Ook meldt 14 procent zich regelmatig ziek in het eerste jaar na de geboorte van hun kind. Een kwart van de moeders heeft last van huilbuien of heftige emoties.

Het onderzoek, uitgevoerd door Panelwizard in opdracht van CNV, schetst volgens de vakbond een zorgwekkend beeld van de positie van moeders op de Nederlandse werkvloer.

Werkgevers hebben vaak geen beleid

Een belangrijke oorzaak ligt volgens CNV bij het gebrek aan ondersteuning vanuit werkgevers. Zo geeft 83 procent van de ondervraagde vrouwen aan dat hun werkgever geen formeel beleid heeft voor medewerkers die terugkeren na een bevalling. Flexibele werktijden, gesprekken over belastbaarheid of praktische ondersteuning ontbreken vaak.

Bij bijna negen op de tien vrouwen was er geen extra hulp vanuit de werkgever. Twee derde kreeg bovendien geen mogelijkheid om werktijden aan te passen aan het ritme van de baby.

CNV-bestuurslid Justine Feitsma noemt dat „onrealistisch en onverantwoord”. Volgens haar wordt nog te vaak verwacht dat vrouwen direct weer volledig kunnen meedraaien op de werkvloer, terwijl een bevalling een van de meest ingrijpende gebeurtenissen in een leven is.

Meer jonge vrouwen in de WIA

De gevolgen zijn volgens de vakbond inmiddels zichtbaar in de cijfers. Het aantal jonge vrouwen dat instroomt in de WIA neemt de afgelopen jaren toe. CNV ziet daarin een duidelijk signaal dat het probleem structureel is.

Volgens Feitsma kost het gebrek aan ondersteuning uiteindelijk niet alleen vrouwen zelf, maar ook werkgevers en de economie veel geld. Door uitval verdwijnen ervaring, kennis en arbeidskracht van de werkvloer, terwijl personeelstekorten in veel sectoren juist oplopen.

CNV wil ‘mum-buddy’ op de werkvloer

De vakbond pleit daarom voor zogenoemd moedervriendelijk beleid. Daarbij denkt CNV onder meer aan wekelijkse gesprekken met leidinggevenden, meer begeleiding door bedrijfsartsen en de inzet van een ‘mum-buddy’: een ervaren collega die nieuwe moeders ondersteunt bij hun terugkeer.

Daarnaast wil CNV dat ouderschapsverlof in cao’s volledig wordt doorbetaald. Dat zou vrouwen meer ruimte geven om te herstellen en tegelijkertijd vaders stimuleren om meer zorgtaken op zich te nemen.

Om werkgevers bewuster te maken van de problematiek start CNV vandaag een landelijke campagne met tips, ervaringsverhalen en praktische hulpmiddelen voor zowel werknemers als werkgevers. Volgens de vakbond is een moedervriendelijke werkplek inmiddels geen luxe meer, maar pure noodzaak.

Dit zijn de best gelezen artikelen van dit moment:

  • FinanciĂ«le meevaller: deze groep mensen krijgt er vanaf 1 juli tot 31 euro bij op hun netto salaris
  • Econoom Martin Visser ziet de hypotheekrente stijgen: ‘Wie op huizenjacht is, moet snel zijn’
  • Estavana Polman (33) in boek openhartig over verslaving: ‘Ze heeft altijd pijn’
  • Marte (36): ‘Ik wil niet dat mijn 4-jarige kind mee gaat op schoolreisje’
  • Let op: deze populaire borrelsnack uit de supermarkt blijkt metaaldeeltjes te bevatten

What's your reaction?

Leave A Reply

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Related Posts

Load More Posts Loading...No More Posts.